„ Zabawy ruchowe (sportowe) z elementami gimnastyki korekcyjnej”

Zajęcia prowadzi Beata Zdancewicz i Teresa Drucis

Cele ogólne:

  • Wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka poprzez kształtowanie umiejętności ruchowych oraz prawidłowych nawyków postawy ciała.

  • Wzmacnianie określonych grup mięśniowych (szyi, tułowia, brzucha, nóg, stóp).

Cele szczegółowe:

  • Możliwość zaspokajania naturalnej potrzeby własnego ciała;

  • Rozwijanie sprawności ruchowej;

  • Kształtowanie wszechstronnego rozwoju dziecka;

  • Opanowanie czucia dobrej postawy w różnych pozycjach ciała;

  • Wzmocnienie mięśni całego ciała poprzez ćwiczenia gimnastyczne;

  • Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy;

  • Wdrażanie do rekreacji ruchowej;

  • Nabywanie umiejętności współdziałania w grupie;

  • Rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości;

  • Doskonalenie sprawności ogólnej;

  • Kształtowanie szybkości reakcji;

  • Wdrażanie dzieci do samokontroli i samooceny podczas zajęć;

  • Wdrażanie do ćwiczeń i zabaw w domu;

  • Uświadomienie dzieciom celowości i konieczności ćwiczeń.

Cele gimnastyki korekcyjnej:

- pomoc w kształtowaniu nawyku prawidłowej postawy,
- korygowanie zaburzeń statyki ciała,
- wzmacnianie partii mięśni osłabionych, poprzez ćwiczenia mięśni, grup mięśniowych oraz ćwiczeń oddechowych,
- rozciąganie partii mięśni przykurczonych,
- wyrównywanie odchyleń postawy,
- wyrabianie prawidłowego wysklepienia stopy, - przeciwdziałanie utrwalaniu i pogłębianiu wady,
- zapewnienie dzieciom z wadami postawy ruchu w odpowiednich dla nich dawkach,
- uświadomienie dziecku jego defektu i następstwach wynikających z jego pogłębienia,
- stosowanie ćwiczeń zwiększających zakres ruchu wszystkich stawów, zwiększenie wydolności układu oddechowego i krążenia,
- poprawienie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej.

Zajęcia szachowe

Zajęcia prowadzi Jadwiga Cebelińska

Cel główny:
Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dzieci, a w szczególności ich funkcji poznawczych, poprzez naukę w szachy.

Cele szczegółowe:

- Rozwijanie logicznego myślenia poprzez stosowanie odpowiednich rozwiązań strategiczno-taktycznych.
- Ćwiczenie pamięci i uwagi w czasie stosowania charakterystycznych dla szachów elementów gry.
- Wyzwalanie aktywności twórczej poprzez samodzielną kreację wydarzeń na szachownicy.
- Kształtowanie  pozytywnych cech osobowości, właściwe reagowanie na sukcesy i porażki.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci.
- Wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu.

Zajęcia szachowe odbywają się w grupie 6 latków  w poniedziałki godz. 13.00
w grupie 5 latków w piątek o godz. 13.00

 

Zajęcia ruchowo – rytmiczne

Zajęcia prowadzi Bogumiła Anna Ołów

Ruch jest naturalną potrzebą każdego dziecka. To on pozwala zaspokoić potrzeby , wyraża jego osobowość: uczucia, myśli, emocje. Przede wszystkim służy on do nawiązywania kontaktów w komunikowaniu się
z otoczeniem. Dziecko pozbawione ruchu staje się niespokojne i pełne zahamowań. Brak naturalnej swobody ruchu wpływa także niekorzystnie na jego rozwój psychiczny i fizyczny.

Zabawy ruchowo- rytmiczne zaspokajają nie tylko ruchowe potrzeby dziecka, ale też rozwijają szereg jego dyspozycji psychofizycznych, takich jak:spostrzegawczość, pamięć, koncentracja, szybka reakcja, koordynacja wzrokowo-ruchowa, orientacja w schemacie własnego ciała i w przestrzeni. Ćwiczenia te również rozwijają wyobraźnię dziecka, mobilizują go do działania i rozwiązywania zadań według własnych pomysłów, dostarczają nowych pomysłów i doświadczeń z zakresu komunikacji i współdziałania w grupie.

 

CELE OGÓLNE:

- rozwijanie dziecięcych uzdolnień

- zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu.

- kształtowanie prawidłowej postawy ciała

- kształtowanie poczucia rytmu poprzez stosowanie różnych technik tanecznych

- odkrywanie własnych możliwości twórczych dziecka

- rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka, jego inicjatywy, aktywności i samodzielności

- rozwijanie płynności i estetyki ruchu

 

CELE OPERACYJNE:

Dziecko:

- poznaje proste układy taneczne i potrafi je realizować

- potrafi improwizować ruch do danej muzyki

- rozwija swoje zainteresowania

- kształci umiejętność poczucia rytmu i swobody ruchu

- potrafi efektywnie współdziałać w grupie,

- wyrabia pewność siebie,

- akceptację siebie samego

- uczy się harmonijnego współżycia w grupie,

-podporządkowania się umownym przepisom

- kształci własną wrażliwość estetyczną

- radzi sobie z tremą związaną z występami na scenie i przed publicznością

- aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola i środowiska lokalnego w trakcie występów artystycznych,

 

Klub Młodego Odkrywcy (KMO)

Zajęcia prowadzi Barbara Beata Borkowska

Założenia programu:

  1. Program jest zgodny z nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
  2. Program zakłada rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, rozwijania zainteresowań poznawczych, do czerpania radości w odkrywaniu nowych możliwości.
  3. Zabawy są tak organizowane, aby były ciekawe, pobudzały dziecko do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.
  4. Realizacja programu umożliwia każdemu dziecku poszerzenie i pogłębienie wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy.

CELE PROGRAMU:

 Cel główny:

Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.

Cele ogólne :

  • budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka
  • rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.
  • stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem.
  • poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń.
  • odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego.
  • inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku.
  • wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
  • budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy, przedszkola, przedszkola i rodziny.
  • przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy.
  • kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach.

 Cele szczegółowe: Dziecko:

  • aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje).
  • cierpliwie czeka na swój udział w badaniach.
  • przestrzega ustalonych zasad w zabawach.
  • formułuje spostrzeżenia i wnioski. • Posługuje się prostymi narzędziami.
  • poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska.
  • poprawnie nazywa urządzenia techniczne.
  • rozumie rzeczywistość w sposób uważny i otwarty.
  • dba o stan środowiska społeczno - przyrodniczego

 

Zajęcia plastyczne

Zajęcia Prowadzi Żaneta Andruczyk

Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Dzięki plastyce dziecko nie tylko pobudza i wyraża swoje myśli i emocje ale również zaspakaja potrzebę ekspresji. Jednym z wielu zadań przedszkola jest stymulowanie rozwoju takich zdolności dzieci, dzięki którym kształtują one swoją osobowość, zwiększając tym samym szansę powodzenia w szkole i w życiu. Przedszkole ma stworzyć dzieciom warunki, w których znajdą odwagę, aby podjąć wyzwania i wykorzystać własne możliwości oraz zdolności, uczyć wiary we własne siły jak również starać się usuwać zahamowania, poczucie niepewności. Wydaje się oczywiste, że jednym z lepszych a być może najlepszym sposobem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka a przy tym harmonijny rozwój osobowości są zajęcia plastyczne.

Twórczość dziecięca jest czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Małe dziecko przeżywa podczas tworzenia radość, zadowolenie, które pobudzają go do dalszej zabawy zarówno formą jak i barwą a widoczne efekty własnej działalności motywują dzieci do dalszych poszukiwań własnej drogi artystycznej. Wychodząc temu naprzeciw należy zaproponować dziecku różnorodne formy ekspresji, tak by dać mu możliwość odkrywania, eksperymentowania a poprzez to czerpanie radości z obcowania ze sztuką w największym tego słowa znaczeniu ale i ze światem barw, kolorów, faktur, przedmiotów, przyrody nieożywionej i ożywionej.

 

Cel główny programu:

Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różnorodne działania plastyczne.

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji plastycznej
  • stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych oraz do eksperymentowania różnym materiałem
  • wyrażanie swojej wiedzy, przeżyć i doświadczeń za pomocą plastycznych środków wyrazu
  • kształtowanie twórczej postawy, kreatywności
  • aktywizowanie procesów poznawczych
  • kształtowanie zainteresowania wytworami artystycznymi- dziełami sztuki poprzez obcowanie z malarstwem (reprodukcje obrazów), architekturą, wytworami sztuki ludowej, fotografią
  • rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole
  • odkrywanie i budzenie wiary we własne możliwości i zdolności
  • rozwijanie dyspozycji psychicznych – samodzielności, wytrwałości, umiejętności planowania, dokonywania właściwych wyborów, własnego potencjału pozytywnych wartości.

Zajęcia sportowe z unihokeja

Zajęcia prowadzi Paulina Zofia Nowalska

Unihokej to gra bezpieczna, wyzwalająca wiele emocji i dająca graczom dużo przyjemności. Jest sportem – zabawą, nacechowaną dużą dynamiką, walorami wychowawczymi, zaspokaja potrzebę aktywności ruchowej i walki sportowej oraz daje satysfakcję z gry jej uczestnikom poprzez możliwość zdobywania punktów przez wszystkich grających. Systematyczne uprawianie unihokeja wzmacnia organizm dziecka, wpływa na poprawę ogólnego rozwoju fizycznego, rozwija motorykę oraz pozwala opanować specjalne umiejętności i nawyki ruchowe. Istotną cechą tej gry jest szybkość działania swoboda operowania piłeczką, konieczność podejmowania własnych decyzji.

 

Celem tych zajęć jest:

- popularyzacja gry w unihokeja wśród dzieci w wieku przedszkolnym;

- rozwijanie umiejętności wykonywania podstawowych elementów gry w  unihokeja;

- zachęcenie i wytworzenie u dzieci potrzeby regularnej aktywności fizycznej;

- wspomaganie rozwoju psychofizycznego;

- odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych;

- polepszenie ogólnego stanu zdrowia;

- przygotowanie mentalne do współpracy w grupie, zdrowej rywalizacji, pogodzenia się z przegraną oraz szacunku do przeciwnika;

- poznanie własnych zdolności motorycznych;

- zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną;

- nabywanie świadomości poczucia własnego ciała;

- radzenie sobie z konfliktami;

 

Zajęcia matematyczne

Ewa Romanowska - zajęcia matematyczne odbywają się w grupie 6-latków "Pomarańczowej"

Celem zajęć jest:

  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych
  • tworzenie warunków sprzyjających zmysłowym spostrzeżeniom i doświadczeniom w obrębie edukacji matematycznej
  • wspomaganie dzieci o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych
  • zapobieganie ewentualnym niepowodzeniom w uczeniu się matematyki
  • wyrównywanie szans.

Umiejętności matematyczne należy rozwijać w jak najwcześniejszym okresie życia. Treści matematyczne najlepiej wprowadzać wraz z elementami ruchu, które sprzyjają rozwijaniu wszystkich funkcji motorycznych i uczą dzieci matematyki w sposób przyjemny i zabawowy.

Treści matematyczne realizowane są podczas zajęć i zabaw ruchowych na terenie przedszkola poza podstawą programową . Są to ćwiczenia, zajęcia i zabawy ruchowe usprawniające między innymi orientację przestrzenną, liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, klasyfikowanie.

Taniec nowoczesny

Zajęcia prowadzi Jolanta Taraszkiewicz

Mają na celu:

  • rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób niewerbalny
  • stworzenie dzieciom warunków do zabaw twórczych poprzez samodzielne przygotowywanie elementów układu tanecznego -rozwijanie wyobraźni twórczej;
  • rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem
  • wyrabianie pamięci: obserwacja i odwzorowywanie ruchu;
  • rozwijanie kreatywności;
  • kształcenie pojęć związanych z orientacją i organizacją ruchu w przestrzeni- zmiany kierunku ruchu w kole, poruszanie się w przestrzeni po linii falistej, utrwalanie umiejętności różnych ustawień;
  • koncentracja słuchu- wyróżnianie zmian w utworze muzycznym;
  • usprawnianie małej i dużej motoryki;
  • rozwijanie aktywności i wyobraźni twórczej;
  • kształcenie sprawności ruchowej;
  • orientowanie się w przestrzeni według umownych sygnałów;
  • nabywanie umiejętności organizowania ruchu w przestrzeni przestrzegając zasady bezkolizyjnego wymijania się;

Do najważniejszych zadań należą:

  • łączenie muzyki z ruchem
  • wykorzystanie muzyki do form teatralnych: drama, pantomima, żywy obraz, własne improwizacje
  • zapamiętanie kroków różnych tańców
  • stosowanie poznanych kroków tańców: nowoczesnych i integrujących
  • uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach wykorzystujących różnorodne bodźce słuchowe
  • muzyka inspirowana ruchem - wyciszyć, odprężyć , rozładować napięcie
  • branie udziału w ćwiczeniach relaksacyjnych, 
  • wykonywanie improwizacji ruchowych przy muzyce o różnym tempie i nastroju.
  • rozwijanie umiejętności estetycznego poruszania się przy różnych rodzajach muzyki
  • dowolne interpretowanie muzyki ruchem
  • nauka prostych układów tanecznych

Zajęcia ruchowe

Zajęcia prowadzi Beata Czyżyk

Zabawy ruchowe stanowią ważny element edukacji fizycznej. Mają za zadanie poprawić formę aktywności i rozwijać w dzieciach dbanie o własną kondycję. Spełniają ważną rolę, ponieważ pozwalają na zachowanie prawidłowej postawy oraz wzmacniają odporność fizyczną dzieci. Poprzez zabawy i ćwiczenia ruchowe dzieci pokonują trudności, dzięki czemu wzmacniają wiarę we własne możliwości.
Ćwiczenia ruchowe prowadzone są w formie zabawy. Rozwijają pamięć i wyobraźnię twórczą, kształtują osobowość dziecka i takie cechy charakteru jak: samodzielność, zdyscyplinowanie, dokładność, uczą współpracy w zespole.
Cele zabaw i zajęć ruchowych:
-zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka;
-rozwijanie sprawności ruchowej;- rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych;
-rozwijanie aktywności w zabawie i umiejętności współpracy z rówieśnikami;
-wprowadzenie radosnego nastroju i dobrego samopoczucia;
-usprawnianie małej i dużej motoryki.

Zajęcia interaktywne

Zajęcia prowadzi Alina Orłowska

Tablica interaktywna to bezprzewodowe wielofunkcyjne urządzenie multimedialne, wykorzystywane w naszym przedszkolu do wzbogacania zajęć dydaktycznych,  aby były bardziej atrakcyjne dla przedszkolaków. Tablica działa jak ogromny ekran dotykowy umożliwiający wyświetlanie całej zawartości komputera.
Dzięki interakcji z dzieckiem stanowi źródło doskonałej zabawy. Za pomocą specjalnych pisaków i wskaźnika dzieci mogą pisać, zaznaczać, rysować.
Wpływa to pozytywnie na rozwój ich zmysłów, pobudza kreatywność, rozbudza świadomość.
Jest nieoceniona w pracy z dzieckiem. Pozwala dzieciom poznać, to czego nie mogą zobaczyć w rzeczywistości, służy do rozwiązywania: zagadek, rebusów, układania puzzli, wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych, rozwija spostrzegawczość, ćwiczy pamięć ,słuch muzyczny i fonematyczny.
 Każdy wykorzystywany przez nas program multimedialny dostarcza dzieciom zarówno bodźców dźwiękowych jak i wizualnych.

Cele szczegółowe wykorzystywania tablicy interaktywnej w pracy z dzieckiem :
- możliwość obserwacji, analizy i syntezy zjawisk, obiektów, w tym także niedostępnych w bezpośredniej percepcji, czyli mikoroskopowych, co jest dostrzegalne i widziane przez wszystkich uczestników zajęć,
– wzbogacanie prowadzonej aktualnie prezentacji o nowe elementy, które powodują wzrost zainteresowania zajęciami,
– możliwość prowadzenia zajęć badawczych, eksperymentów z jednoczesnym wnioskowaniem i zapisywaniem tychże wniosków w formie dostępnej dla dzieci,  a także w sposób przez nie ustalony, za pomocą notatek graficznych,
– intuicyjność i łatwość obsługi przez dzieci, które podczas manipulowania ikonami z paska zadań same decydują w jaki sposób wykorzystać możliwości urządzenia.

Metodą wychowania i nauczania w wieku przedszkolnym jest zabawa – praca z tablicą interaktywną umożliwia i zaspakaja tę potrzebę , gdyż oprócz wartości edukacyjnych daje ona możliwość aktywnej rozrywki.
Wykorzystywanie tablicy interaktywnej podczas zajęć i zabaw dowolnych mobilizuje wszystkie dzieci do aktywności.
Każdy przedszkolak chętnie działa na tablicy, szybko uczy się rzeczy nowych i trudnych.

Zajęcia czytelnicze

Zajęcia prowadzi Małgorzata Górzyńska

Głównym założeniem zajęć czytelniczych jest rozbudzenie u dzieci zainteresowań czytelniczych a pośrednio także rozwój mowy, pamięci ,wyobraźni i koncentracji uwagi, poznawanie utworów literatury dziecięcej (opowiadań, bajek, wierszy, baśni i legend),zaznajomienie dzieci z utworami znanych autorów książek dla dzieci, np. Wandy Chotomskiej, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima i twórczością bajkopisarzy. Zapewnienie dzieciom częstego kontaktu z literaturą dziecięcą,  która jest inspiracją do rozwijania zdolności recytatorskich, aktorskich i plastycznych naszych wychowanków.  Równie ważnym celem jest nawiązanie współpracy pomiędzy przedszkolem a domen rodzinnym dzieci, zaproponowanie rodzicom alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu z dzieckiem. Zajęcia  realizowane są  podczas zajęć edukacyjno-opiekuńczo- wychowawczych oraz w czasie wolnym od zajęć.