Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno – wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanej dalej „przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowalnia.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra
i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Programy wychowania przedszkolnego realizowane w Przedszkolu nr 7 w Suwałkach
- „Zbieram, poszukuję, badam” – Dorota Dziamska, Marzena Buchnat
- „Wokół Przedszkola” – Małgorzata Kwaśniewska, Joanna Lendzion, Wiesława Żaba-Żabińska
- „English for kids” – Alina Orłowska

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych, pedagogicznych.
Nasze Przedszkole bierze udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, którego głównym celem jest zakup książek będących nowościami wydawniczymi do placówki oraz realizacja działań promujących czytelnictwo. Rozbudzanie w dzieciach zainteresowań książką zanim pójdzie do szkoły stanowi fundament ich przyszłego sukcesu. Czas poświęcony na czytanie jest bezcenny. Dlatego tak ważne jest już od najmłodszych lat rozwijanie u dzieci zainteresowań czytelniczych.Codzienne czytanie dziecku wpływa na jego rozwój emocjonalny, rozwija słownictwo, pamięć i wyobraźnię. Uczy logicznego myślenia i zapamiętywania, poprawia koncentrację, wzmacnia poczucie własnej wartości, uczy wartości: odróżniania dobra od zła.
Czytanie dziecku kształtuje nawyk czytelnictwa i zdobywania wiedzy na całe życie.

„Akademia
Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej
„Akademia Aquafresh”
Koordynator programu: Bogumiła Ołów
Założenia programu:
Akademia Aquafresh to największy w Polsce program profilaktyki higieny jamy ustnej realizowany
|w przedszkolach od 2011 roku oraz od 2014 w żłobkach. W Polsce problem próchnicy jest nadal bardzo poważny. Jesteśmy w czołówce krajów z największym procentem dzieci chorujących na próchnicę. Nadrzędnym celem tego programu jest zwrócenie uwagi najmłodszych na konieczność dbania o higienę jamy ustnej. Zapraszamy do aktywnego udziału tym programie. Zachęcamy również do odwiedzenia strony internetowej http://www.akademia-aquafresh.pl gdzie czeka wiele materiałów dodatkowych. Najlepszym sposobem edukacji jest nauka połączona z zabawą.

Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej – „Czyste powietrze wokół nas”
Koordynator programu: Barbara Beata Borkowska
Założenia programu:
- ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego,
- program jest adresowany do dzieci przedszkolnych z udziałem rodziców i opiekunów,
- program ma charakter profilaktyczny i ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi;
- stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.
Cele główne programu:
- wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy,
- zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń,
- zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.

Ogólnopolski program edukacyjny – „Kubusiowi przyjaciele natury”
Koordynator programu: Barbara Beata Borkowska
Cele główne programu:
- Zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne.
- Uczenie szacunku dla przyrody.
- Kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.
- Poznanie zasad dbania o środowisko naturalne.
- Nauka segregacji odpadów.

Program Adaptacyjny
Koordynatorzy programu:
- Jolanta Taraszkiewicz
- Aneta Dobrzyń
- Beata Czyżyk
- Agnieszka Luty
Cele główne programu:
- Pomoc dzieciom w adaptacji do nowych warunków w przedszkolu.
- Integracja grupy przedszkolnej.
- Tworzenie radosnej i serdecznej atmosfery.
Cele szczegółowe w stosunku do dziecka:
- skrócenie jego adaptacji do warunków przedszkolnych,
- zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami,
- poznanie swoich wychowawczyń i innych pracowników przedszkola,
- poznanie sali i otoczenia przedszkola,
- rozwijanie umiejętności społecznych
- rozumienie i stosowanie norm i zasad życia w grupie,
- wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych,
- przystosowanie dziecka do nowego środowiska,
- wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie,
- nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości.

Program czytelniczy „Z Kicią Kocią Maluchy zmieniają się w Zuchy”
Koordynatorzy programu:
- Agnieszka Luty
- Beata Czyżyk
Program edukacyjny „Paluszkowa Gimnastyka”- program wspomagający rozwój motoryki małej u dzieci w wieku przedszkolnym
Koordynator programu: Żaneta Andruczyk

Międzynarodowy Program Promocji Zdrowia Psychicznego – „Przyjaciele Zippiego„
Koordynatorzy programu: nauczycielki 6 latków
Innowacje pedagogiczne w Przedszkolu nr 7 w Suwałkach
Realizacja innowacji pedagogicznej:
- „Mały człowiek na kodzie jest w modzie” – Agnieszka Luty
- „Paluszkowa Gimnastyka wspomagająca rozwój motoryki małej u dzieci w wieku przedszkolnym” – Żaneta Andruczyk, Beata Zdancewicz