Priorytety i cele przedszkola na rok szkolny 2025/2026:
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
(Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno – wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanej dalej „przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowalnia.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra
i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Programy wychowania przedszkolnego realizowane w Przedszkolu nr 7 w Suwałkach
- „Program wychowania przedszkolnego MAC” – Wiesława Żaba – Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Pażdzio
- „Od ucha do ucha” Anna Stalmach –Tkacz , Karina Mucha, Nowa Era
- „English is funy” – Agnieszka Luty, Beata Zdancewicz

Projekt czytelniczy: „Magiczna moc bajek”
Koordynator projektu: Emilia Krupińska
Założenia programu – „Czym chleb dla ciała tym, baśnie dla duszy” – tymi słowami można podsumować rolę
baśni w wychowaniu dziecka. Dzięki czytaniu odpowiedniej literatury dziecko staje się lepsze,
bogatsze wewnętrznie, pragnie, aby zawsze tryumfowało dobro i sprawiedliwość. Dzięki
bajkom i baśniom dziecko zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – poczucie, że jest kochane,
akceptowane i bezpieczne. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję.

Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej: „Czyste powietrze wokół nas”
Koordynator programu – Barbara Beata Borkowska
Założenia programu: Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy. Program ma charakter profilaktyczny i ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi. Program jest adresowany do dzieci przedszkolnych z udziałem rodziców i opiekunów.

Projekt – „Sensoryczny kogel – mogel”
Koordynator projektu: Eliza Galińska
Założenia projektu: Ogólnopolski Projekt Sensoryczny Kogel-Mogel pomaga w zaspokajaniu/realizowaniu potrzeb rozwojowych wychowanków; dostarcza pomysłów na zabawy, ćwiczenia sensoryczne wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z różnorodnym spektrum zaburzeń o podłożu sensorycznym i motorycznym; podnosi jakość wsparcia dla dzieci, uczniów; pomaga w kształtowaniu u dzieci, uczniów prawidłowych nawyków w obszarze współpracy oraz pomocy innym osobom; wspiera uczniów podczas rozwijania ich aktywności fizycznej.

Program Adaptacyjny
Koordynatorzy programu:
- Eliza Galińska
- Małgorzata Górzyńska
Założenia programu:
- Pomoc dzieciom w adaptacji do nowych warunków w przedszkolu.
- Integracja grupy przedszkolnej.
- Tworzenie radosnej i serdecznej atmosfery.
- Wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie.

Projekt „Leśna banda – cykl warsztatów Survivalowych dla dzieci”
Koordynatorzy programu:
- Beata Zdancewicz
- Żaneta Andruczyk
Założenia projektu: Leśna Banda to cykl 4 spotkań w przyrodzie, podczas których dzieci pod opieką wychowawców biorą udział w warsztatach przyrodniczo-surwiwalowych, prowadzonych przez trenera Leśnej Bandy i zawsze odbywają się w tym samym miejscu. Dzieci na Leśnych Bandach uczą się rozpalać ogień, rozpoznawać rośliny, zwierzęta i ich ślady. Dowiadują się jak zbudować schronienie, jak bezpiecznie pracować z nożem czy piłą do drewna, świetnie się przy tym bawiąc
i integrując. Pierwsze zajęcia odbywają się jesienią, a ostatnie latem, przed zakończeniem roku szkolnego. Spotkania Leśnych Band pomagają dzieciom rozwinąć motorykę, pokonać lęki, uczą pracy w grupie i kształtują szacunek i zachwyt światem przyrody.

Program edukacyjny – „Klub Młodego Odkrywcy”
Koordynator programu: Barbara Beata Borkowska
Założenia programu: nauczanie przez doświadczenie i eksperymentowanie, rozwijanie samodzielności i kreatywności dzieci, pracy w oparciu o zasady konstruktywizmu, oraz zapewnieniu równego dostępu do edukacji poprzez proste i tanie materiały. KMO jest programem, w którym dzieci i młodzież, pod opieką dorosłych, wspólnie badają świat, zadają pytania, formułują hipotezy i uczą się na błędach, rozwijając swoje kompetencje.

Międzynarodowy Program Promocji Zdrowia Psychicznego – „Przyjaciele Zippiego„
Koordynatorzy programu: Nauczycielki 6 latków
Założenia programu: Promowanie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5-7) poprzez rozwój ich umiejętności psychologicznych i społecznych. Program uczy dzieci rozpoznawać i wyrażać uczucia, budować przyjaźnie, radzić sobie z konfliktami, adaptować się do zmian i strat (w tym śmierci) oraz prosić i pomagać innym, zachęcając do wzajemnego wsparcia i szacunku.

Program edukacyjny – „Skąd się biorą produkty ekologiczne”
Koordynator programu: Bogumiła Ołów
Założenia programu: To ogólnopolski projekt edukacyjny dla przedszkoli, opracowany wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, którego celem jest zwiększenie świadomości dzieci na temat rolnictwa ekologicznego, promowanie zdrowych nawyków żywieniowych i higienicznych oraz zachęcanie do wyboru produktów ekologicznych. Program wykorzystuje dedykowane materiały, takie jak filmy i publikacje, aby w przystępny sposób wytłumaczyć przedszkolakom proces powstawania produktów ekologicznych.

Projekt z zakresu Profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii
Koordynatorzy projektu: Beata Czyżyk, Emilia Krupińska
Założenia projektu: Zakłada działania zapobiegające uzależnieniom, edukację dzieci i młodzieży o zagrożeniach, rozwijające umiejętności życiowe oraz wspierające osoby uzależnione i ich rodziny.

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką”
Koordynatorzy projektu: Jolanta Taraszkiewicz, Aneta Dobrzyń
Założenia projektu: Poprzez zabawę wprowadza dzieci w świat sztuki i uczy dostrzegać ją wokół siebie każdego dnia.
Realizacja Innowacji pedagogicznych w Przedszkolu nr 7 w Suwałkach
„Mały człowiek na kodzie jest w modzie – kodowanie i programowanie: Żaneta Andruczyk, Ągnieszka Luty
„Paluszkowa gimnastyka – program wspomagający rozwój motoryki małej u dzieci w wieku przedszkolnym – Emilia Krupińska
Działamy kreatywnie – nauczycielki wszystkich grup
Zabawy logorytmiczne – Jolanta Taraszkiewicz, Aneta Dobrzyń